Uit een recent onderzoek dat door de Harvard Mediocal School is gepubliceerd in het vakblad Journal of Nutrition blijkt dat pindakaas goed is voor het hart. De onderzoekers volgden ruim 6.000 vrouwen met diabetes type 2 gedurende 12 jaar. Bij vrouwen die bij aanvang van de studie geen hart- en vaatproblemen hadden, en die vijf of meer keren per week noten aten of pindakaas aten, kwamen tot 40% minder hart- en vaataandoeningen voor dan bij de vrouwen die zelden of nooit noten/pindakaas aten. Zij hadden lagere gehaltes van de ‘slechte’ LDL-cholesterol, het ‘goede’ HDL-cholesterol bleef echter ongewijzigd.
Noten bevatten veel mono-onverzadigde vetten die als gezond worden bestempeld. Pindakaas is qua vetsamenstelling enigszins te vergelijken met olijfolie, het blijft echter hoe dan ook vet. Het zou voorbarig zijn om op basis van deze studie een hogere consumptie van noten aan te bevelen, temeer daar de studie geen onderscheid maakt tussen de verschillende types van noten.Onduidelijk is dan ook of op basis van deze studie geconcludeerd kan worden of we nu allemaal aan de pindakaas moeten.
